1. Hvordan vi behandler andre
1.1 Vi respekterer menneske- og arbeidstakerrettigheter
Vi respekterer menneskerettighetene og overholder rettferdig ansettelsespraksis og arbeidsstandarder. Vi overholder alle lover som angår organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger, arbeidstid, lønn og godtgjørelser, samt lover som forbyr tvangsarbeid og barnearbeid. I Elektroxperten opptrer vi i samsvar med FNs veiledende prinsipper om næringsliv og menneskerettigheter. Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere gjør det samme.
1.2 Vi er en inkluderende og rettferdig arbeidsgiver
Mangfold og inkludering er avgjørende for at vi skal lykkes som selskap. Vi verdsetter mangfold, og står for rettferdig behandling og like muligheter når det gjelder ansettelser, lønn, utvikling og forfremmelser av våre medarbeidere. Dette gjelder uavhengig av etnisitet, religion, politiske meninger, kjønn, alder, nasjonal opprinnelse, språk, seksuell legning, sivilstand, funksjonshemning og andre forhold. Vi tolererer ikke forskjellsbehandling eller urettferdig behandling. Vi gjennomfører også tiltak for å fremme kjønnsbalanse og lik lønn.
1.3 Vi har HMS som vår høyeste prioritet
Elektroxperten skal være en trygg og inspirerende arbeidsplass. Dette oppnår vi gjennom høy trivsel, positiv sikkerhetskultur, tydelig lederskap og personlig ansvar. Våre krav og instrukser om sikkerhet i arbeidet setter standarden for alle våre aktiviteter. Vi involverer alle medarbeidere, oppdragsgivere og samarbeidspartnere i sikkerhetsarbeidet, og tilbyr sikkerhetsopplæring til alle. Vi investerer i de ansattes personlige og faglige læring og vekst, og oppmuntrer dem til å leve aktive liv. Våre ledere er også ansvarlig for å støtte den enkelte i arbeidet for å ha en god balanse mellom arbeid og fritid.
1.4 Vi har nulltoleranse for krenkende eller truende adferd
Vi har nulltoleranse for utnytting, trakassering, mobbing og trusler mot noen i eller utenfor selskapet vårt. Alle former for seksuell trakassering er strengt forbudt. Ledere må også unngå å bruke sin maktposisjon på en måte som kan skape et negativt arbeidsmiljø. Negativ tilbakemelding på utført arbeid er ikke trakassering hvis det gjøres på en konstruktiv og velmenende måte.
1.5 Vi beskytter personopplysninger
Ansvarlig bruk og beskyttelse av personopplysninger er grunnleggende for å opprettholde tillit hos våre kunder, samarbeidspartnere og ansatte. Elektroxperten er et ansvarlig og pålitelig selskap, og følger derfor lovens strenge standarder for personvern.2. Hvordan vi driver virksomheten vår.
2. Hvordan vi driver virksomheten vår
2.1 Vi driver vår virksomhet på en lovlig og etisk måte
Elektroxperten overholder alle nasjonale lover og forskrifter. Selskapet følger også praksis knyttet til god eierstyring og selskapsledelse. Noen av de viktigste reglene knyttet til vår virksomhet gjelder korrupsjon, hvitvasking, økonomiske sanksjoner og skatteunndragelse. Vi verdsetter åpenhet i alle relasjoner, konkurrerer rettferdig og unngår å bruke mellommenn uten en berettiget forretningsgrunn. Vi samarbeider kun med leverandører og samarbeidspartnere som følger relevante lover og oppfyller Elektroxpertens krav.
2.2 Vi unngår interessekonflikter og sikrer at Elektroxpertens interesser prioriteres
En interessekonflikt er enhver situasjon hvor direkte eller indirekte interesser til en person kan være i konflikt med selskapets forretningsinteresser. En slik situasjon kan oppstå når en ansatt, slektning eller venn av en ansatt har en økonomisk interesse
i et selskap som direkte eller indirekte opptrer som leverandør, kunde eller kontraktspartner overfor Elektroxperten, eller når slike personer har utbytte av samarbeid med et slikt selskap.
En interessekonflikt kan også oppstå på grunn av personlige relasjoner med våre forretningspartnere, medarbeidere eller potensielle ansatte, f.eks. i rekrutteringssituasjoner. I slike tilfeller må vi bringe den mulige interessekonflikten videre til våre overordnede og avstå fra å delta i den relevante beslutningsprosessen.
2.3 Vi har nulltoleranse for korrupsjon eller bestikkelse
Det er det strengt forbudt med alle former for bestikkelse eller korrupsjon og svart arbeid, herunder upassende betalinger eller tjenester til eller fra Elektroxperten, våre ansatte eller styremedlemmer. Enhver form for bedrageri, forvrengning av regnskap eller det å ta imot eller tilby penger under bordet, misbruke en maktstilling, tilby, gi, love, utpresse eller motta urettmessige fordeler, eller smøre noen for å forenkle eller fremskynde administrative prosedyrer, deriblant bruke tredjepart til å oppnå eller beholde fordeler for seg selv eller selskapet, vil få alvorlige konsekvenser. Alle Elektroexperter er pålagt å rapportere mulige hendelser umiddelbart.
2.4 Vi er åpne når vi tilbyr og mottar gaver og representasjon
Vi tar vi ikke imot eller tilbyr gaver som går utover det som anses som rimelig. Det betyr at vi aldri tar imot eller tilbyr gaver som kan skade Elektroxpertens omdømme eller tillit til selskapet, ansatte eller våre forretningspartnerne. Det er strengt forbudt å ta imot eller tilby pengegaver, deriblant gaver i form av kontanter eller verdipapirer. Det samme gjelder for reiser og eksterne arrangementer. Som hovedregel dekker Elektroxperten reise- og overnattingsutgifter for egne ansatte forutsatt forhåndsgodkjenning fra overordnede.
2.5 Vi misbruker ikke selskapets ressurser
Alle våre materielle og immaterielle eiendeler og ressurser skal kun brukes til å nå Elektroxpertens forretningsmål og sikre oss varig fremgang. Vi har ikke lov til å ta selskapets ressurser uten tillatelse eller bruke dem på en uprofesjonell måte. Elektroxperten respekterer også tredjeparters (forretningspartneres og konkurrenters) fysiske og immaterielle eiendom, og forsøker aldri å skaffe til veie eller bruke dem i vår egen virksomhet med skadelig forsett.
2.6 Vi beskytter alle selskapets aktiva, herunder informasjon, teknologi og fasiliteter
Elektroxperten tilbyr kundene kritiske tjenester, og spiller en viktig og synlig rolle i nærmiljøet og næringene hvor vi driver virksomhet. Vi sørger for høy sikkerhet for alle selskapets aktiva, deriblant informasjon, medarbeidere, teknologi og fasiliteter basert på risiko og samsvar med lover og forskrifter. IT-sikkerhet er blitt stadig viktigere de siste årene, og alle medarbeidere forventes å ta ansvar for hvordan de opptrer på nett og beskytte Elektroxpertens nettverk mot uvedkommendes bruk og tilgang. Vi bør være ekstra forsiktige når vi arbeider hjemmefra eller fra andre steder utenfor kontoret.
2.7 Vi kommuniserer og markedsfører våre tjenester på en sann og ansvarlig måte
Elektroxpertens kommunikasjon er proaktiv, åpen, meningsfull og relevant for våre interessenter. Vi går aldri på akkord med vår ærlighet og integritet. Med denne tilnærmingen skaper vi tillit og beskytter Elektroxpertens omdømme, for å bidra til effektiv implementering av selskapets formål og strategi. Vi kommer aldri med falske påstander. Vi retter oss etter retningslinjer for ansvarlig markedsføringskommunikasjon, og forventer det samme av alle som representerer vårt selskap. Påstander om miljøspørsmål må følge all relevant lovgivning om miljømarkedsføring.
2.8 Vi samarbeider åpent med våre leverandører
Vårt forhold til leverandører er viktig for å fremme Elektroxperten som selskap. Disse etiske retningslinjene danner grunnlaget for vårt samarbeid med forskjellige leverandører nasjonalt og internasjonalt. Vi forventer at våre avtalepartnere samt tjeneste- og vareleverandører følger relevant lovgivning og følger god forretningsskikk.
Vårt samarbeid med leverandører er avhengig av gjensidig ærlighet og tillit. Hvis leverandører ikke oppfyller gjeldende krav, kan det føre til at samarbeidet vårt avsluttes. Elektroxpertens forventer at våre medarbeidere åpent og omgående rapporterer alle hendelser som kan bryte våre etiske retningslinjer.
2.9 Vi beskytter oss mot svindel, deltakelse i hvitvasking og andre ulovlige handlinger
Alle ansatte forventes å være oppmerksomme på alle former for kriminell atferd mot Elektroxperten, særlig forsøk på svindel og hvitvasking. Hendelser som mulig kan utgjøre et straffbart forhold mot Elektroxperten, eller kan være et forsøk på å involvere vårt selskap i kriminelle handlinger, skal rapporteres umiddelbart.
3. Hvordan vi opptrer overfor omverdenen
3.1 Vi beskytter Elektroxpertens omdømme
Elektroxperten anerkjenner retten til ytringsfrihet. Ansatte har rett til å delta som privatpersoner i politiske prosesser på måter som er i samsvar med nasjonale lover. Vi forventer samtidig at våre ansatte er klar over at når de deltar som privatpersoner i politiske aktiviteter eller uttrykker synspunkter offentlig, skal det gjøres klart at de uttrykte synspunktene er personlige og ikke representerer Elektroxpertens synspunkter. Når ansatte kommer med offentlige uttalelser, f.eks. i sosiale medier, skal de alltid prøve å forbedre Elektroxpertens omdømme og unngå meninger eller uttalelser som kan skade det.
3.2 Vi støtter det som er fellesskapets beste
Når Elektroxperten velger å sponse et formål med penger, produkter eller tjenester, skal det være forenlig med selskapets strategiske posisjon, kjerneverdier og forretningsstrategi. Bare styret og ledelsen har fullmakt til å avgjøre om vi skal gi pengegaver eller inngå sponsoravtaler.
3.3 Vi beskytter miljøet
Elektroxperten er forpliktet til miljømessig forsvarlig forretningspraksis og ansvarlig bruk av naturressurser. Vi forsøker å begrense vår miljøpåvirkning gjennom beste praksis og de nyeste tilgjengelige teknologier og produkter. Elektroxperten jobber for å redusere klimaendringer og begrense miljøavvik og -hendelser som skyldes vår virksomhet. Vi ønsker å forbedre miljøprestasjonen vår kontinuerlig, og vi krever at leverandørene våre gjør det samme.
4. Hvordan vi varsler
4.1 Når og hvordan vi varsler
Når vi lurer på om vi skal ta noe videre, søke råd eller varsle om et mulig brudd, kan det være nyttig å svare på følgende spørsmål som en generell veiledning:
1. Er atferden i strid med lover, Elektroxpertens etiske retningslinjer eller kjerneverdier?
2. Kan handlingen oppfattes negativt av andre, f.eks. av kollegaer, kunder eller media?
3. Kan handlingen eller atferden påvirke Elektroxpertens omdømme negativt?
Hvis svaret er bekreftende på et eller flere av disse spørsmålene, og det er uklart hva som anses som passende atferd eller grunn til mistanke om brudd på de etiske retningslinjene, skal du kontakte daglig leder. Siden vi tror på åpenhet, anbefaler vi at rapportering skjer med bruk av virkelige navn.
4.2 Hva skjer etter at vi har varslet?
I Elektroxperten håndterer vi alle varsler med høyeste integritet. Daglig leder vurderer saken konfidensielt og sender en bekreftelse på at varselet er mottatt. For saker som må granskes nærmere, skriver daglig leder en rapport med funn, anbefalinger og mulige korrigerende tiltak. Hvis saken ikke handler om varsleren personlig, er det viktig å forstå at det er begrenset hva Elektroexperten kan rapportere tilbake til varsleren når det gjelder resultatet av granskningen. Dette skyldes personvern.
4.3 Beskyttelse av varslere
Et varsel om mistenkt brudd på disse retningslinjene vil ikke føre til negative arbeidsrelaterte konsekvenser. Hvis en person varsler i god tro, treffer ikke Elektroxperten mottiltak mot vedkommende. Dette selv om mistankene eller påstandene senere ble funnet å være grunnløse. Varslerens identitet vil alltid bli beskyttet. Elektroxperten tolererer ingen form for gjengjeldelse mot noen som varsler om en forseelse eller mulig forseelse. Ansatte som nekter å delta i ulovligheter vil også bli beskyttet mot gjengjeldelse. Å komme med et varsel som man vet er falskt er misbruk av tillit og kan få konsekvenser.
Alle må gjøre hva de kan for å behandle hverandre med respekt, drive ansvarlig virksomhet og gå foran som et godt eksempel overfor omverdenen. Alle som arbeider i vårt selskap eller har med oss å gjøre, må samarbeide om å fortsette å fremme en kultur preget av åpenhet og tillit der alle føler at de kan stille spørsmål og si fra om ting som gjelder våre etiske retningslinjer.